
WAXHOLM WATER TAXI
När Anders Daniels 55-årsdag närmade sig gick han ner till bryggan och väntade in den tidigare ägaren till Waxholm Water Taxi som skulle pensionera sig. Det slutade med en handskakning och plötsligt hade Anders bytt karriär och båttaxiföretaget med passagerarbåten Pluzz 55 och lastbåten Surf & Turf fått en ny skeppare.
Text och foto: Charlotte Rückl
Man vet aldrig vad som väntar
När telefonen ringer vet inte Anders vad som väntar. Uppdragen skiljer sig från varandra, vissa med framförhållning, andra behöver ske på studs. Vissa ska från A till B andra vill åka på en sightseeing.
– Det är det som är så roligt, att det är väldigt varierande körningar. Man åker ut till så många olika platser och bryggor så det blir aldrig enformigt.
Ofta får man lirka sig in till privata bryggor där det finns utmaningar. Tampar som ligger kors och tvärs eller oväder, och dimma mm. Ja, livet på sjön är roligt men ibland utmanande.
Det finns körningar som många nog inte tänker på när de ser en taxibåt. Till exempel så är Anders kopplad till sjöassistansbolag. Om någon får motorstopp ute på fjärden så kan han bli inkallad för att bogsera eller hjälpa till på plats. En trygghet för många båtägare. Det är även dag- och nattkörningar ut till öar när elbolagen ska ut och reparera efter att elen har försvunnit eller att ett träd har fallit ner över ledningarna. Men ett av hans favorituppdrag är att åka ut med mäklare och spekulanter för visning av någon skärgårdsfastighet.
– Jag har alltid varit intresserad av vackra hus och ställen. Det finns nog inget som slår fina fastigheter som ligger ute i skärgården. Att tillsammans med mäklaren få möjlighet att se dessa fastigheter på nära håll är fantastiskt och bland de roligaste körningarna.
Sist men inte minst så hör även personer av sig som önskar ha en sjöbegravning till havs.
– En begravning är ju aldrig rolig men det är väldigt fint. Ibland är det utländska personer med sin typ av ceremoni och då får jag uppleva andra kulturer. Det är en fin minnesstund till havs som fler och fler önskar sig.
Waxholm Water Taxi har två båtar till förfogande, passagerarbåten Pluzz 55 och lastbåten Surf & Turf. Hittills har alla körningar som nämnts varit jobb som utförts med Pluzz 55. Men när någon ringer och vill ha en godstransport, ja då får Surf & Turf rycka ut. Det kan vara körningar med möbler, vitvaror, gräsklippare och fyrhjulingar mm. Byggföretag hör också av sig för att frakta ut byggmaterial till öarna. Även bogseringsuppdrag utförs med Surf & Turf.
Slumpen som startskott
2021 tog Anders över verksamheten och båtarna av förra ägaren som drivit företaget i över 20 år. Många kunder stannade kvar och på så vis kunde starten bli smidig. Pandemin som svepte över världen gjorde att många människor sökte sig ut i skärgården.
– Många drog sig ut i skärgården för att få göra någonting. Man fick ju inte ut och resa så då ville många svenskar ut och uppleva vår vackra skärgård. Det missgynnade nog inte taxibåtstrafiken, snarare tvärtom.
Det var innan pandemin som drömmen började ta form. Det var i samband med att Anders 55-årsdag närmade sig som han kom på att han ville göra någonting annat med resten av sitt arbetsliv. Han var van vid att driva företag och hade länge känt sig hemma i skärgården. Av en slump läste han i lokaltidningen att förra ägaren skulle sälja företaget.
– Jag har alltid dragits till båtliv och tycker det är roligt att ge service till människor. Så när jag fyllde 55 ville jag göra någonting annat i mitt liv, inte sitta på ett kontor och bläddra i papper och prata i telefon. I Skärgårdstidningen läste jag att förra ägaren skulle gå i pension och sälja Waxholm Water Taxi. Jag åkte ner och ställde mig på bryggan och väntade tills han kom. Efter vi presenterat oss för varandra så hoppade vi ner i båten och började prata.
Det slutade med ett handslag och jag köpte bolaget av honom med bägge båtarna. Att ena båten heter Pluzz 55 var ju passande med tanke på min ålder. På den vägen var det! Sen gick det ganska snabbt. Jag tog kompletterande kurser för att få bedriva kommersiell båttrafik, sen var det i princip bara att hoppa i båten och börja köra direkt.