Sjönäras mäklare är bäst i Sverige inom båtracing | Sjönära Fastigheter
Sjönära livsstil

Sjönäras mäklare är bäst i Sverige inom båtracing

En av Sjönäras mäklare är bäst i Sverige och en av de bästa i världen inom båtracing. Vi följde med Hanna tillsammans med medtävlaren och pojkvännen Fredrik på båtracet Östhammar Grand Prix. Där avslutade teamet en säsong fylld av vinster med ännu en seger.

Text: Emilia Millares Foto: Jessica Welander

Hanna Thorén har en ovanlig passion: båtracing. Hon började redan när hon var 16 år, i samband med att hon träffade sin nuvarande sambo Fredrik Groth-Fyrö, som redan då var inbiten motorsportfantast.

Idag har de båda sjönära yrken till vardags: Hanna är mäklare på Sjönära och Fredrik är båtmekaniker med egen nystartad båtverkstad på Resarö – Fyrö Marin. Philip som är god vän till Fredrik (och också båtmekaniker) har blivit Hannas stand in denna säsong eftersom hon valt att fokusera på arbetet. I år tog teamet hem två SM-titlar i klass 3C och V-60.

I väntan på deras lopp under Östhammar Grand Prix får Sjönära en pratstund med Hanna, Fredrik, Philip, Hannas syster Lina och hennes vän Celine, som tävlar i samma team i två olika båtar.

Båtracing handlar om att köra snabbt på vattnet. Tävlingarna är uppdelade i två discipliner: rundbana och offshore. Rundbana är en kortare bana som man kör flera varv och har översikt över, ungefär som Formel 1, medan offshore är längre sträckor på öppet hav, ungefär som rally.

sjonara-batrace

Båten flyger fram ovanpå vattnet
Hanna, Philip och Celine är navigatörer, medan Fredrik och Lina är förare. Navigatören lägger rutten på sjökortet och meddelar föraren vart hen ska under loppet. Att det går snabbt är ingen överdrift. Båten flyger fram ovanpå vattnet – det är bara propellern som är i vattnet. Den kommer upp i 95 knop, motsvarande 180 km i timmen.

Hur får man fram den prestandan?
– Man måste välja rätt propellrar och växelhus – vi byter beroende på balans, väder och vind. Vi justerar vinkeln och höjden på motorn så att den inte blir överhettad. När det går som snabbast är det bara ett blad i taget av propellern som är i vattnet, säger Fredrik.

Vad avgör vem som vinner?
– Båtarna är väldigt lika så det är små marginaler. Det är mycket taktik, man ska åka rätt, ta snabbaste vägen, välja rätt propellrar, ha bra balans i båten och så lite tyngd som möjligt, berättar Fredrik.

”Hornen kommer fram”
Vad tänker man under en tävling?
– Man hinner inte tänka så mycket. Hornen kommer fram och synfältet blir smalare. Jag ser bara det Celine har bett mig att sikta på, till exempel en boj eller ett vindkraftverk, berättar Lina.

Lina, Celine, Hanna, Fredrik och Philip får bråttom iväg – det är dags för förarmöte. Under tiden får vi en pratstund med föräldrarna, som är på plats för att stötta.

Familjerna följer med på tävlingarna batrace
Familjerna följer med på tävlingarna, totalt blir de cirka 15 personer. Mammorna bokar boende, sköter logistik och matlagning medan papporna sköter sjösättning och annat i depån.
– Det är så kul att vi får umgås med ungdomarna. Vi är ett trevligt gäng och vi får se många spännande platser, berättar Hanna och Linas mamma Anneli.

Det är ingen ofarlig sport. Är du orolig när de kör?
– Ja, jag har alltid varit jätteorolig, det är så läskigt. Det är bara de senaste två åren som jag har klarat av att titta på, säger Anneli.

Fredrik har haft ett stort båtintresse så länge de kan minnas, berättar hans föräldrar.
– När han ville börja med båtracing frågade jag hur han skulle ha råd med det. Då blev det affärsman av honom. Han köpte en gammal roddbåt på Blocket, fräschade upp den och sålde den för dubbelt så mycket. Sedan sålde han massor av jultidningar och fick en fyrhjuling som bonus, och året därefter en tv – som han sålde. Han köpte sin första båt när han var 13 år, berättar Fredriks pappa Henrik.

Kör med hjälm och syrgas
Hanna och Fredrik är tillbaka från förarmötet och kan prata en stund innan loppet börjar.

Vad är det roligaste med båtracing?
– Det är hela grejen, gemenskapen och allt runt omkring – man är ju med sina kompisar. Och så får man se platser man aldrig skulle sett annars, säger Hanna.

Vad händer om något går fel – om man kör in i något?
– Då blir det en riktig crash. Vi kör i heltäckande overaller och har syrgasmunstycken och masker hela tiden. Dessutom har vi nackkragar som man spänner fast i hjälmen och i bältet, säger Fredrik.

– Jag har slagit runt tre gånger och Hanna en gång. Man hinner inte tänka så mycket. Sista gången var jag själv och fastnade med huvudet under däck. Det tog många race innan jag fick bort den känslan, berättar Fredrik.

Hanna och Fredrik

”Vi satt med vatten till midjan”
Är man nervös inför ett race?
– Ja, sjukt nervös, det försvinner inte med åren. Men när startbåten går mot picketline, då släpper nervositeten och man blir fokuserad, säger Hanna.

Hur är det att göra detta tillsammans som par?
– Det funkar otroligt bra. På VM var vi enda båten som åkte rätt alla dagar. Där var det extremt tuffa förhållanden och en otrolig sjö – 2,5 meters vågor. Man såg bara vatten, säger Hanna.

– Vi gjorde ett extremt dyk på sista tävlingen. Båten stod rakt upp, slog in i nästa våg och det tog tvärstopp. Vi satt med vatten till midjan. Men motorn klarade sig som tur var, jag hade full gas och vi kom i mål. Båtracing är inte ofarligt, men det är farligt att leva, säger Fredrik.

Det har blivit dags för säsongens sista lopp. Efter ett spännande lopp kommer de i mål på andra plats, men det visar sig att konkurrenten kört fel, så teamet kammar hem guldet ännu en gång innan det blir dags att varva ned för denna säsong.

 

Kontakta oss

Följ vårt arbete på Instagram